یزدفردا "محمد امامي :همانطور که پيش از اين ، در نوشتاري گفتم ، مصوبه هاي هيئت دولت در سفرهاي استاني، علاوه بر دارا بودن صحت و درستي ، بايد يا دربردارنده ي اعتبارات افزون تر باشد و يا با اختياراتي افزون تر گرهي را از پيش پاي دستگاههاي اجرايي استان برداشته باشد.

دريافت ليست فعاليت هايي که قبلا اجرا شده و يا در حال اجراست و در روال طبيعي جزو فعاليت هاي جاري دستگاهها محسوب مي شود و قرار دادن اين ليست در فهرست مصوبات هيئت دولت ، نه مشکلي را از دستگاههاي اجرايي حل خواهد کرد ، نه نفعي براي مردم دارد و نه افتخار و اعتباري براي دولت مي افزايد.

نکته ي ديگري که در اين خصوص ذکر آن ضروري است پرهيز از اعلام آمارها و گزارش هايي است که ريشه در واقعيت ندارد و معمولا با عنوان «آغاز مطالعات پروژه ...» يا «آغاز مقدمات پروژه ...» مي آيد.

نکته حائز اهميت اين که وقتي براي ارائه ي گزارش به مردم سراغ آمار و ارقام مي رويم ، گاهي بيان اين آمار مفيد است و گاهي اين آمار گمراه کننده است که در صورت کم توجهي خود ما را هم فريب مي دهد و تصور مي کنيم عملکرد بسيار خوبي داشته ايم !

به عنوان مثال وقتي تعداد مصوبات هيئت دولت در استان يزد 213 مصوبه اعلام مي شود و گزارش مي دهيم که 82 درصد اين مصوبه ها محقق شده است ، فارغ از اين که تعداد زيادي از همين مصوبه ها مشمول مواردي است که در بالا يادآور شديم، ارزش کيفي مصوبه ها به فراموشي سپرده مي شود.

به راستي آيا ارزش محقق شدن طرح دوم انتقال آب به استان يزد که هنوز موفقيتي در آن ديده نمي شود، با مثلا « مطالعه احداث 5 بازداشتگاه و زندان در شهرهاي استان» که يکي از اين مصوبات است يکسان است که اگر طرح دوم انتقال دوم آب اجرا نشد ما تنها 46/0 درصد از مصوبه ها را محقق نساختيم و چنانچه براي احداث بازداشتگاه و زندان هم مطالعه نکرديم 46/0 درصد از مصوبات را اجرا نکرده باشيم ؟!

بنابر اين در بيان آمار و ارقام و انعکاس نتايج مصوبات هيئت دولت که در از رسانه هاي متعدد و مختلف با شدت و البته نه به عنوان تبليغات زودرس انتخاباتي براي رييس جمهور محترم ! تبليغ و اطلاع رساني صورت مي گيرد ، بايد به ارزش کيفي طرح ها توجه داشته و جداي از فضاسازي هاي معمول ، خدمتگزاري خود به مردم را بي عيب و نقص ندانيم.

مروري کوتاه بر فهرست ارائه شده از اقدامات انجام شده در راستاي تحقق 213 مصوبه و توافقنامه هيئت دولت در سفر استاني ، مويد اين واقعيت است که دستگاههاي اجرايي و مديريت استان ، گرچه خدماتي را داشته اند که در د و اندازه ي خود جاي سپاس دارد ، اما تلاش لازم و درخور توجهي براي بهره مندي از اعتبارات و اختيارات ويژه هيئت دولت نداشته اند.



پايان پروژه يا آغاز آن ؟!

مروري بر برخي از اين مصوبه ها که در قالب بروشوري در شمارگاني بسيار وسيع در راهپيمايي 22 بهمن و قبل و بعد از آن توزيع شد خال از لطف نيست:

§ مطالعه احداث 5 بازداشتگاه و زندان در شهرهاي استان

§ آغاز احداث 2 سالن تشريح يزد و ابرکوه

§ آغار احداث و صدور مجوز آموزشکده فني مهريز

§ مطالعه تاسيس و انجام مقدمات راه اندازي گمرک بافق

§ آغاز کار احداث 10 مرکز ميوه و تره بار و شهرک صنفي در شهرهاي استان

§ نوسازي 211 نانوايي

§ آغاز احداث 16 پايگاه اورژانس بين جاده اي

§ انجام مقدمات احداث ساختمان جديد بيمارستان شهيد رهنمون

§ آغاز احداث کتابخانه مرکزي

§ مطالعه ساختمان برج مراقبت و پارکينگ هواپيما در فرودگاه يزد

§ شروع به احداث 500 واحد مسکوني معلولين و محرومين

§ آغاز احداث 2 واحد خانه فرهنگ مهر بازنشستگان

§ مطالعات دو خوشه صنعتي نساجي و کاشي

§ آغاز احداث مرکز خدمات فناوري و کسب و کار در منطقه ويژه اقتصادي يزد

§ انجام مقدمات ايجاد کريدور بزرگ علم و فناوري يزد

§ آغاز احداث پروژه هاي بزرگ پرديس سينمايي

§ آغاز احداث مراکز سنجش مهارت کارآموزان و مرکز آموزش کسب و کار

§ شروع به احداث، تجهيز و تکميل 7 مرکز فني و حرفه اي

§ آغاز احداث 8 ايستگاه آتش نشاني در شهرهاي کوچک

§ مطالعات طرح هاي جامع مسکن استان

§ شروع به احداث واحدهاي مسکوني اجاره اي

§ تعين 21 منطقه نمونه گردشگري

§ آغاز احداث 46 پروژه هتل، مجتمع خدماتي بين راهي، واحد اقامتي اردويي و ...

§ تکميل 55 مدرسه خيرساز



انتقاد نماينده ولي فقيه

بد نيست به تذکر و انتقاد نماينده محترم ولي فقيه در استان يزد و امام جمعه يزد اشاره کنيم که اظهار داشت: « مصوباتي كه‌براي استان تصويب شده ، بايد دقيقا بيان شود كه چه اندازه به آن عمل شده؛ زيرا كه مطالعه و بررسي ، اجرا و افتتاح هريك مقوله‌اي جداگانه است و همه اينها بايد روشن به مردم گفته شود كه كار به كجا رسيده و درصد پيشرفت فيزيكي طرح چقدر است.»

وي با اشاره به اينكه خدماتي كه براي مردم انجام شده چه در دولت حاضر و چه در دولت‌هاي گذشته بايد براي مردم بيان شود افزوده است : « با اغراض شخصي نبايد خدمات ‪ ۳۰سال انقلاب را زير سوال برده و سياه نمايي كرد زيرا كه در همه دولت‌ها خدمات ارزشمندي صورت گرفته و بعد از اين هم انجام خواهد شدو گزارش آن نبايد بدون افراط و تفريط به مردم داده شود.»



نمايندگان هم اعتراض دارند

در اين خصوص مهندس علي اکبر اوليا نماينده محترم مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي نيزدر خصوص اجرايي شدن مصوبات سفر اول رئيس جمهور به استان يزد اظهار داشته است : « ما در اين زمينه نگراني هايي داريم. تعدادي از مصوبات مهم سفر پيشرفت مورد انتظار را نداشته و باتوجه به وزني که اين مصوبات دارد، آمار پيشرفت 80 درصدي مصوبات نمي تواند صحيح باشد. در اين رابطه جلسه اي با معاون اجرايي رئيس جمهور داشتيم و آقاي سعيدلو ضمن اينکه برخورد خوبي داشت، تاکيد کرد تا نمايندگان تذکرات خود را داشته باشند و وضعيت واقعي پروژه ها بررسي شود و از تعاريف سست در اين ميان استفاده نشود. متاسفانه در ميان مصوبات سفر، مواردي عنوان مي شود که در شان رئيس جمهور نيست، براي نمونه عنوان اين مطلب که چند نانوايي بهسازي شده مي تواند ربطي به مصوبات سفر نداشته باشد. اقاي سعيدلو نيز بر همين نکته تاکيد داشت.

مهندس اوليا اضافه کرده است : ما انتظارمان از سفر هيات وزيران اين است که وراي روال عادي امور اجرايي استان اتفاق خاصي رخ دهد و مشکلاتي که حل آن در توان مديريت استان نيست، برطرف شود. ما اين ها را مصوبات سفر مي دانيم و تعريض پل و مواردي از اين دست، بودجه استاني داشته است و روال اجرايي خود را طي مي کرده است و ارتباطي با شان سفر هيات دولت به استان ندارد.



غلبه ديدگاه سياسي بر کار تخصصي

همچنين تابش رييس فراکسيون اقليت مجلس و نماينده محترم مردم اردکان در مجلس شوراي اسلامي نيز طي نامه اي به سعيدلو، اعتراض خود را به عدم تحقق وعده هاي داده شده در جلسه مجمع نمايندگان استان، استاندار و معاونين وي با معاونت اجرايي رئيس جمهور اعلام کرده است.

مهندس محمد رضا تابش در نامه خود به معاون اجرايي رئيس جمهور آورده است : انتظار اين بود حداقل در اصلاحيه لايحه بودجه توجهي به توقعات و درخواستهاي مسئولان استان مي شد تا خداي ناکرده شائبه غلبه ديدگاه سياسي بر کار تخصصي قوت نگيرد که مطلوب و مورد پسند نيست.

در اين نامه آمده است : پيرو جلسه مورخ 19/11/87 در دفتر جناب عالي که با حضور نمايندگان استان، استاندار و معاونين وي برگزار شد، در ارتباط با عدم تحقق برخي وعده ها در سفر قبلي هيأت دولت به استان يزد صحبت و پيشنهاداتي در ارتباط با سفر آتي دولت مطرح و فهرست مصوبات سفر اول که بايستي جهت اجرايي شدن در لوايح بودجه سنواتي درج گردد، ارائه شد و مقرر گرديد استاندار و آقاي دادخواه در تعامل با معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ، پيگير تحقق آنچه در جلسه مطرح گرديد باشند.

تابش در ادامه آورده است : بنده نيز طي نامه اي ليست پروژه ها و عناوين موضوعات مورد پيگيري براي کل استان و حوزه انتخابيه ام را تقديم نمودم که متاسفانه در اصلاحيه لايحه بودجه جز عناوين احداث بزرگراه تفت-ابرکوه-سورمق آنهم بدون ذکر اعتبار و مطالعه احداث بزرگراه يزد-بافق و مطالعه و اجراي آبرساني به ابرکوه، نشانه اي از تحقق درخواستهاي مطروحه توسط نمايندگان استان و پروژه هاي مربوط به شهرستان اردکان يافت نشد.

نماينده مردم اردکان با تاکيد بر اين نکته که اصرار همه حضار در جلسه، بر تقويت اعتبار آبرساني خط دوم انتقال آب به استان بود، آورده است : عليرغم نياز 2000 ميليارد توماني اين پروژه تنها اعتبار 700 ميليون توماني پيش بيني شده بود که در اين خصوص نيز اقدامي انجام نپذيرفته است.

وي تصريح کرده است : اکنون که عليرغم تاکيد مسئولان استان مبني بر انجام سفر، قبل از تقديم لايحه بودجه به مجلس براي نمود مصوبات آن در لايحه بودجه همانند سفر قبلي که در اسفندماه 85 برگزار شد و مصوبات آن از بودجه 86 بي بهره ماند اين سفر انجام مي شود انتظار اين بود حداقل در اصلاحيه لايحه بودجه توجه کامل به توقعات و درخواستهاي مسئولان استان مي شد و پيش نويس عناوين مصوبات سفر دوم دولت نيز با توجه به پيشنهادات مطروحه در اين جلسه اصلاح مي گرديد.



يزد و يزدي ها تشنه نگاه تخصصي به مشکلات

به هر حال با مروري بر آن چه گفته شد بايد اذعان داشت که شان و جايگاه يزد و يزدي ها بسيار بالاتر از آن است که پس از دو سفر رييس محترم جمهوري اسلامي ، به جاي برخورداري از اعتبارات و اختيارات ويژه و افزون تر هيئت دولت و شخص رييس جمهوري ، به بمباران تبليغاتي قناعت کنند که برخي آن را به طبل توخالي و برخي آن را يک کلاغ، چهل کلاغ مي دانند !

به اميد آن که مسئولان محترم و مديريت استان و نمايندگان محترم مردم از يک سو و اعضاي محترم هيئت دولت و شخص رييس جمهور محترم ، با پرهيز از ورود به مباحث غير تخصصي و تبليغات کاذب ، يزد و يزدي ها را از اعتبارات و اختيارت افزون تري نسبت به آنچه جريان دارد برخوردار سازند. چرا که يزد و يزدي ها تشنه ي نگاه تخصصي مسئولان به مشکلات خود هستند

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا